از خیمه مولا علی تا اردوگاه معاویه
تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۰۸۴۹۲
کسانی را که پس از سالها پافشاری در دفاع از اندیشهها و ابراز مبانی اصیل خود، به تغییر در همان معیارها و اصول پیشین، روی آوردهاند، نمیتوان افراد متکامل و مترقی دانست. البته در طول زمان بهویژه تاریخ صدر اسلام میتوان نمونههای زیادی از اینگونه ریزشها را یافت که پس از سالها تلاش و تکاپو در مسیر حق، از پا نشسته و در میدان باطل، زمینگیر شدهاند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
شهید آقا سیدحسن شاهچراغی از جمله توفیقاتش این بود که با هر دو جناح آن روز، همراه بود و با نگاه فراجناحی و پیوند حداکثری با آنها روبهرو میشد. به همینخاطر در روزهای تبلیغات انتخاباتی، از بزرگان هر دو جناح سیاسی به دامغان آمدند و در تعریف و تمجید او سخنرانی کردند. اما اگر او به یک جناح تمایل بیشتری نشان میداد و در عینحال، در جلسات دوستانهمان به اشکالهای وارد بر آنها هم اشاره میکرد، تنها بهخاطر این بود که آن زمان، نظرات آنان به اندیشههای متعالی امام راحل -رحمة الله- نزدیکتر مینمود و آنها در ولایتمداری و انقلابیگری، دشمنشناسی، مخالفت با نظام سرمایهداری و همچنین روحیۀ استکبارستیزی جدیتر بودند، هرچند متأسفانه امروزه در گفتار بزرگان آن جناح، این ویژگیها کمتر دیده میشود.
از جمله با مراجعۀ به تاریخ انقلاب اسلامی و تأمل در ماجرای تسخیر لانه جاسوسی که به فرمودۀ امام راحل -رحمه الله- انقلاب دوم و مهمتر از انقلاب اول بود، میتوان حضور برجستۀ بزرگان همین جناح و چهرههای شاخص آنها را دید که از سازندگان این اتفاق بودند.
امروز هم متأسفانه عدهای با فردگرایی بهجای توجه به معیارها و بهسبب پذیرش اشخاص بدون در نظر گرفتن ملاکها، سخت به اشتباه افتادهاند و با از یاد بردن آموزههای بلندی همچون استکبارستیزی و مبارزۀ با فساد، به شخصپرستی روی آوردهاند. در تحلیل چنین رویکرد نادرستی باید گفت: این همان آفتی است که جامعۀ صدر اسلام را پس از ارتحال پیامبر اکرم صلّیالله علیه و آله و سلم از مسیر صحیح، خارج کرد و سبب خروج آسیاب جامعۀ دینی آن روز از محور اصلیاش شد. تا جایی که در اثر این رویداد شوم، حتی برخی از یاران امیر مؤمنان علیهالسّلام هم به اشتباه افتادند و ازجمله در ماجرای جنگ جمل، در حقانیت بزرگمردی که سِمت پیشوایی و فرماندهی بر آنان داشت، دچار تردید شدند، چرا که در آن سوی میدان، افرادی را در مقابل آن حضرت، صفکشیده، زره بر تن و کلاهخود به سر میدیدند که در زمان حیات پیامبر صلواتالله علیه و آله و سلم در زمرۀ شخصیتهای برجسته و مورد احترام جامعۀ اسلامی بودند و با برخورداری از القاب بلندی همچون سیفالاسلام، امالمؤمنین و طلحۀالخیر، به خوشنامی شهرت داشتند.
طبیعی بود که مسلمانان از اینکه در برابر چنین افرادی دست به قبضه شمشیر ببرند، با حیرت و سرگردانی روبهرو شوند و نتوانند دست لرزانشان را بر عنان شمشیر محکم کنند. از اینرو امیر مؤمنان، آن پیشوای حکمت و دانش علیهالسّلام در پاسخ به چنین ادعایی، حارث بن حَوط را که با شگفتی از گمراه نامیدهشدن اصحاب جمل در کلام آن حضرت، سخن میگفت، مورد نکوهش قرار دادند و با اشاره به اینکه مسیر حق هرگز با شخصیتها شناخته نخواهد شد، در سخنی ماندگار و همیشهجاوید فرمودند:
«همانا تو حق را نشناختی تا اهلش را بشناسی، و باطل را نشناختی تا رویآورندۀ به آن را بشناسی».(۲)
و در حقیقت برای در امانماندن از اینگونه اشتباهات، به بیان راهکاری پرداختند که آدمی وقتی حق را بهدرستی بشناسد، اهلش را هم خواهد شناخت. و در سخنی دیگر در اینباره به جناب حارث همدانی فرمودند:
«دین خدا به مردان شناخته نمیشود ... پس حق را بشناس تا اهل آن را بشناسی».(۳)
بیشک هر انسان خردمند، شخصیتهای نامدار را محترم میشمارد و از آنان به احترام یاد میکند، ولی برای معیارهای تشخیص حق و تمییز آن از باطل نیز اهمیت زیادی قائل است و بهدرستی میداند این ملاکها هستند که بر شخصیتها تقدم دارند نه بالعکس و در اینزمینه تمام دوستیها و دشمنیهایش را تنها در پرتو همین ملاکهای ارزنده و ارزشدهنده ترتیب خواهد داد، همچنانکه در ادبیات دین از دوستی با دوستان خدا و دشمنی با دشمنان خدا سخن به میان آمده است. در اینباره از رسول خدا صلواتالله علیه و آله نقل شده که روزی از اصحاب خود پرسیدند: کدام یک از دستآویزهای ایمان، محکمتر است تا مؤمنان در گرفتن و نگاهداشتن آن، اهتمام بیشتری نمایند؟ اصحاب در جواب این پرسش به مسائلی همچون نماز، روزه، حج و جهاد در راه خدا اشاره کردند. آنگاه حضرت پس از شنیدن پاسخهای آنها فرمودند: هرآنچه را که شما گفتید، اگرچه دارای فضیلت است، ولی جواب من نبود، بلکه اطمینانبخشترین دستآویز ایمان عبارت است از دوستی در راه خدا و دشمنی در راه خداوند و [همچنین] اظهار علاقه به دوستان خدا و ابراز نفرت از دشمنانش».(۴)
بیشک، پاسداری از قلب و مراقبت از ورود محبتها و عداوتهای غیر الهی در دل، اگرچه کاری دشوار و طاقتفرسا بهشمار میرود، اما یگانهامری است که انسان را از انحراف و بیراههرفتن مصون میسازد.
انسان خوشنظر و اندیشمند حتی پذیرش پیامبران و جانشینان آنها را هم بر اساس برخورداری از ملاکها و معیارهای صحیح میداند، زیرا با ارزیابی و ارزشیابی آحاد بشر، روشن میگردد که آنان کاملترین مردمان هستند.
نکتۀ بسیار مهم در اینزمینه اینکه تغییر رویکردها و جهتگیریها را همیشه نباید به معنای ارتقا و تکامل دانست، زیرا تکامل در اندیشه که مورد تحسین قرار گرفته، تنها در بستر موشکافیها و یافتن دقیقتر مصادیق، معنا و مفهوم مییابد که راهرو در حرکتی از اجمال به تفصیل، به سوی معیارها پیش برود. مثلاً پس از آگاهی و باور قلبی نسبت به حقانیت آموزۀ عدالت، به شناخت دقیقتری از آن توفیق یابد، نه آنکه به عدالتباوریاش پشت پا بزند و به ناصواب بودن آن معتقد شود یا با تمسک به واژگان مقدسی همچون آزادی و تکامل، از جبهۀ علوی به اردوگاه اموی رهسپار شود.
از اینرو کسانی را که پس از سالها پافشاری در دفاع از اندیشهها و ابراز مبانی اصیل خود، به تغییر در همان معیارها و اصول پیشین، روی آوردهاند، نمیتوان افراد متکامل و مترقی دانست. البته در طول زمان بهویژه تاریخ صدر اسلام میتوان نمونههای زیادی از اینگونه ریزشها را یافت که پس از سالها تلاش و تکاپو در مسیر حق، از پا نشسته و در میدان باطل، زمینگیر شدهاند. همچنانکه آیندگان هم با چنین ابتلائات و آزمایشهایی روبهرو خواهند بود، اما امید است با عبرت گرفتن از رویدادهای درازای تاریخ و تأمل در شرح حال حقپویان بدسرانجام، هرچه بیشتر به اهمیت این مسئله پی ببرند و بهجای گرایش به افراد و جناحها توجه بیشتری به ملاکها و معیارها داشته باشند.
رگرگ است این آب شیرین و آب شور در خلایق میرود تا نفخ صور
البته نباید فراموش کرد که به فرمودۀ امام راحل –رحمه الله- معیار، حال فعلی افراد است، نه گذشتۀ پر خاطرۀ آنان(۵)
بیتردید، یکی از مهمترین شاخصهها در اندیشۀ تابناک شهید آقا سیدحسن شاهچراغی، مبارزۀ با استکبار و غربزدگی توأم با نفی تحجر و عوامگرایی در سایۀ مبانی و حقگرایی بود و هرکجا این اندیشۀ انقلابی باشد، سیدحسن همانجاست.
رَبَّنا أَفْرِغْ عَلَیْنا صَبْراً وَ ثَبِّتْ أَقْدامَنا وَ انْصُرْنا عَلَی الْقَوْمِ الْکافِرین
۱- روحانی والا مقام شهید سید حسن شاهچراغی (۹ بهمن ۱۳۳۱- ۱ اسفند ۱۳۶۴) نماینده دوره اول و دوم مجلس شورای اسلامی شهرستان دامغان و سرپرست وقت مؤسسه کیهان بود. وی در سال ۱۳۶۴ بر اثر هدف قرار گرفتن هواپیمایش توسط رژیم بعث عراقبه همراه چهل نفر از مسئولان عالی رتبه نظام، به شهادت رسید.
۲- نهجالبلاغه، ص۵۲۱. ح۲۶۸؛ «إِنَّکَ لَمْ تَعْرِفِ الْحَقَّ فَتَعْرِفَ مَنْ أَتَاهُ [أَهْلَهُ] وَ لَمْ تَعْرِفِ الْبَاطِلَ فَتَعْرِفَ مَنْ أَتَاه».
۳- إرشاد القلوب إلی الصواب (للدیلمی)، ج۲، ص۲۹۶؛ «إِنَّ دِینَ اللَّهِ لَا یُعْرَفُ بِالرِّجَالِ ... اعْرِفِ الْحَقَّ تَعْرِفْ أَهْلَه».
۴- الکافی، ج۲، ص۱۲۵؛ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ لِأَصْحَابِهِ أَیُ عُرَی الْإِیمَانِ أَوْثَقُ فَقَالُوا اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَعْلَمُ وَ قَالَ بَعْضُهُمُ الصَّلَاةُ وَ قَالَ بَعْضُهُمُ الزَّکَاةُ وَ قَالَ بَعْضُهُمُ الصِّیَامُ وَ قَالَ بَعْضُهُمُ الْحَجُ وَ الْعُمْرَةُ وَ قَالَ بَعْضُهُمُ الْجِهَادُ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لِکُلِّ مَا قُلْتُمْ فَضْلٌ وَ لَیْسَ بِهِ وَ لَکِنْ أَوْثَقُ عُرَی الْإِیمَانِ الْحُبُّ فِی اللَّهِ وَ الْبُغْضُ فِی اللَّهِ وَ تَوَالِی أَوْلِیَاءِ اللَّهِ وَ التَّبَرِّی مِنْ أَعْدَاءِ اللَّهِ.
۵- امام خمینی در فرمان تاریخی هشتمادهای در ۲۴ آذر ۱۳۶۱ برای اولین بار این جمله تاریخی را به کار بردند. همچنین در پایان وصیتنامۀ خود، با اشاره به چهار تذکر مهم، چنین مرقوم فرمودند: «من در طول مدت نهضت و انقلاب به واسطه سالوسی و اسلامنمایی بعضی افراد، ذکری از آنان کرده و تمجیدی نمودهام، که بعد فهمیدم از دغلبازی آنان اغفال شدهام. آن تمجیدها در حالی بود که خود را به جمهوری اسلامی متعهد و وفادار مینمایاندند، و نباید از آن مسائل سوء استفاده شود و میزان در هر کس حال فعلی او است».
منبع:
انتهای پیام
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: مولا علی ع معاویه حجت الاسلام معلی پس از سال ها شخصیت ها ملاک ها هم چون
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۰۸۴۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مالکیت کامل اردوگاه الزهرا باید به البرز بازگردد
به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام علی رادمرد در خطبههای نماز جمعه ماهدشت ضمن تسلیت سالروز شهادت امام صادق (ع) گفت: همه باید در حرکت قطار جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی ایران سهیم باشیم، نمیشود خود را کنار بکشیم و بگوییم به من ربطی ندارد. مگر میشود حکومت دین اسلام، به ما ربطی نداشته باشد؟
وی عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران منافع دنیوی دشمنان را به خطر انداخته و دست آنها را قطع کرده است، بنابراین آنها اخلالهایی در مسیر حرکت انقلاب ایجاد و فشارهایی را وارد میکنند. چون مستضعفان عالم هویت پیدا کرده و در مقابل ظلم مستکبران میایستند، آمریکا از این روحیه دردش آمده است.
امام جمعه ماهدشت مطرح کرد: استقامت ایران اسلامی با رهبری امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری و مردم قهرمان و شگفتی ساز موجب شده این هدف و آرمان توسعه یابد و فراگیر شود. اکنون بخشی از آن را در کف دانشگاههای آمریکا و اروپا مشاهده میکنید. جوانان و نوجوانان باید در خود احساس غرور کنند تا منجر به افزایش انگیزه آنها شود.
حجت الاسلام رادمرد این امر را مستلزم اقدام و تبیین مسؤولان دانست و گفت: آقای مسؤولی که با کم کاری، ندانم کاری و ترس خود این حس غرور را می شکنی در پیشگاه این مردم و خدا چه پاسخی خواهی داشت؟ آقای مسؤولی که پشت میزت نشستهای و اقدام انقلابی نمیکنی و فقط حرف انقلابی م یزنی کجای این حرکت عظیم مردم ایستادهای؟
وی ادامه داد: آقای مسؤولی که وقتی امام جمعه صحبت از حرام شرعی و سیاسی میکند، نسبت به کشف حجاب با ترس کنجی خزیده ای و منتظر هستی ببینی شرایط چه خواهد شد، بعد موضع بگیری یا اقدام کنی، چه پاسخی در محضر خدای متعال و امام و شهدا داری؟
امام جمعه ماهدشت خاطرنشان کرد: همه اینها نباید ما را از حرکت جانانه در مسیر انقلاب ناامید کند. درست است که باید با چنین مسؤولی اگر هست برخورد یا وی برکنار شود اما من نباید دست از حرکت در مسیر اسلام و انقلاب بردارم. این افراد نباید موجب شوند من خودم را از صحنههایی که انقلاب نیاز دارد کنار بکشم.
حجت الاسلام رادمرد عنوان کرد: مالکیت اردوگاه الزهرا (س) آموزش و پرورش باید به صورت کامل به استان البرز بازگردد نه اینکه دو ساله تحویل گرفته شود. به آقای دادستان عرض میکنم که جواب خشک کردن درختان این اردوگاه که بر اثر اهمال و ترک فعل مسؤولان آموزش و پرورش تهران بوده را چه کسی میدهد؟
وی با اشاره به اینکه در خصوص تضییع بیت المال چه کسی پاسخگوست؟ گفت: انتظار میرود استاندار و نمایندگان مجلس به موضوع ورود کنند و آبفا برای امور مربوط به چاه آب پای کار بیاید. چرا کم کاری شده که اکنون شاهد خشک شدن درختان هستیم؟ توقع ما پیگیری جدی موضوع است.
امام جمعه ماهدشت بیان کرد: هفته آینده مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار میشود و دقت مردم و مسؤولان در این زمینه بسیار مورد تاکید است تا با توجه به ملاکهایی که برای انتخاب اصلح وجود دارد، کار به سرانجام و نتیجه برسد و همه مردم از تشکیل یک مجلس قوی منتفع شوند.
کد خبر 6095740