فرهنگ علوی و غدیر را در جامعه گسترش دهیم
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۹۶۳۱۷
حبیبیان با بیان اینکه مردم ضرورت غدیر را انگونه که باید نشناخته اند گفت: عاشورا، ولید غدیر است و اهمیت آن کمتر از محرم و عاشورا نیست.
«احمد حبیبیان»، گفتوگو با خبرنگار شبستان در همدان گفت: خطبه شریف غدیر در هجدهم ذیالحجه سال هجدهم هجری در جمع باشکوهی متشکل از حدود 130 هزار نفر در محلی بنام غدیر خم (در نزدیکی مکه) توسط پیامبر اکرم(ص) عنوان شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
استاد دانشگاه و مدرس و پژوهشگر نهجالبلاغه در با بیان اینکه خطبه غدیر یکی از مهمترین متون حدیثی است که از پیامبر(ص) و معصومین(ع)، به عنوان یک ذخیره ارزشمند معرفتی در اختیار ما قرار دارد گفت: این خطبه از زمان پیامبر(ص) تا زمان امام باقر(ع) محفوظ ماند تا آنکه متن کامل این خطبه توسط امام باقر(ع) بیان شد.
وی ادامه داد: موضوع اصلی این خطبه شریف و طولانی که بیش از 2 ساعت به طول انجامید معرفی امام علی(ع) و فرزندان ایشان بود، تا زمان امام باقر(ع)، بسیاری از شیعیان و مسلمانان از وجود چنین خطبه وسند محکم و با این عظمتی غافل بودند.
حبیبیان ابراز کرد: تنها بخشی از فرازهای این خطبه توسط محدثین و علما در کتابهای آنها اعلام شده بود که معروفترین آن جمله «من کنت مولا فهذا علی مولا» بود.
این پژوهشگر نهجالبلاغه ابراز کرد: بسیاری از مردم گمان میکردند که پیامبر در آخرین حج خود قصد سفارش و توصیههایی ارزشمند برای زندگی سعادتمندانه در دنیا و آخرت به مردم را داشتند اما برخلاف گمان آنها، پیامبر در این مراسم مأمور به انجام آخرین رسالت خود یعنی معرفی جانشین بود.
وی ادامه داد: در خطبه غدیر به صراحت موضوع ولایت و جانشینی امام علی(ع) پس از پیامبر عنوان شده است که عبارت «من کنت مولا فهذا علی مولا» برای همگان در این خطبه عیان و آشکار است.
حبیبیان گفت: پیامبر اکرم(ص) با وجود صراحت در معرفی حضرت علی(ع) به عنوان جانشین خود، اهل تسنن، واژه مولا در عبارت «من کنت مولا فهذا علی مولا» را دوست تعبیر میکنند.
این مدرس نهج البلاغه ادامه داد: از همان روزی که خطبه غدیر توسط پیامبر ایراد شد متأسفانه افرادی که به رحلت پیامبر و غارت میراث ایشان یعنی خلافت، چشم دوخته بودند، نخست منبع جانشینی را مطرح کردند و و گفتند این سخن(جانشینی) از سوی توست یا سخن خدا است.
وی اظهار کرد: با وجود پاسخ پیامبر به این افراد مبنی بر آخرین رسالت خویش یعنی معرفی حضرت علی(ع) به عنوان جانشین خود از سوی خدا، آنها به خلافت ایشان هجوم برده و جانشینی حضرت علی(ع) را نپذیرفتند.
حبیبیان ادامه داد: در صورتی که عبارت «من کنت مولا فهذا علی مولا» در بسیاری از کتب اهل سنت عنوان شده بود اما آنان برای غصب خلافت، «مولا» را تحریف معنوی کرده و توجهای به ولایت حضرت علی(ع) پس از پیامبر نکردند و «یهودی منشانه» به سخن پیامبر نه گفتند.
وی افزود: کار یهودیان در زمان نزول کتاب آسمانی، تحریف کلمات خدا از جای اصلی خود بود اما این بار در جریان غدیر، کلام رسول اکرم را تحریف کردند در صورتی که قبل از عبارت «من کنت مولا فهذا علی مولا»، پیامبر از جمع میپرسد « آیا من نسبت به شما ولایت و اولویت ندارم»!! بنابراین مولا در این عبارت به ولایت حضرت علی(ع) اشاره دارد.
این استاد دانشگاه ادامه داد: در طول تاریخ تا قبل از حکومت صفویان، شیعه در استتار به سر میبرد اما از زمان حکومت صفویان و پس از آن، شیعه هویت واقعی خود را شناخت.
حبیبیان گفت: دو موضوع و تفکر در شیعه مهم است نخست «عاشورا و نهضت اباعبدالله(ع)» و دومین موضوع که مهمتر از اولی است «مسئله غدیر» است، در حالی که عاشورا، ولید غدیر است و اهمیت آن کمتر از محرم و عاشورا نیست.
وی با بیان اینکه مردم ضرورت غدیر را انگونه که باید نشناخته اندابراز کرد: متأسفانه مردم توجه بیشتری به عاشورا دارند در حالی که غفلت از غدیر، واقعه عاشورا را رقم زد.
این مدرس نهجالبلاغه ادامه داد: خوشبختانه پس از انقلاب اسلامی، توجه به غدیر و ارزشهای واقعه غدیر با راهاندازی بنیاد غدیر در سطح استانها مورد توجه قرار گرفته است امیدواریم که روزی جشن غدیر همانند سوگواری امام حسین(ع) با شکوه برگزار شود.
وی با اشاره به اینکه خود کتاب «شرح خطبه غدیر» را تألیف نموده است گفت: علاقمندان برای تهیه این کتاب میتوانند از انتشارات برتر کوثر واقع در خیابان تختی همدان تهیه کنند.
پایان پیام/580منبع: شبستان
کلیدواژه: پژوهشگر نهج البلاغه غدیر خم نهج البلاغه حضرت علی ع خطبه غدیر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۹۶۳۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
۲ کتاب مناسب مداحان و منبریها در راه نمایشگاه
سعید نسیمی، شاعر و نویسنده کتب «مصباحالذاکر» و «جرعه؛ قیام عاشورا، نگاهی دیگر» در گفتوگویی از عرضه این کتابها در سی و پنجمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران خبر داد و گفت: هر دوی این کتابها در حوزه عاشورایی و عاشوراپژوهی است.
این نویسنده ادامه داد: کتاب «مصباحالذاکر» برای اهل تبلیغ یعنی افرادی مانند مداحان، سخنرانان، شاعران آیینی، نغمهسرایان و فعالان رسانهای میتواند مفید باشد. کتاب «جرعه؛ قیام عاشورا، نگاهی دیگر» هم به بحثهای تاریخی میپردازد.
وی افزود: مطالعه این کتابها باعث ارتقاء سطح دانش و دانایی افراد مبلّغ میشود. این دو کتاب را انتشارات «آرام دل» منتشر میکند و قرار است به نمایشگاه کتاب امسال برسد.
بخشی از کتاب «مصباحالذاکر» را میخوانیم:
برای تبلیغ نهضت عاشورا، باید در فرم و محتوای مجالس، از شیوههای صحیح استفاده کرد. اینجاست که رسالت نوکری فراتر از گرفتن اشک از مستمعین (که قطعا فی نفسه امر مقدسی است) تعریف میشود. این امر که مطالبه علما و مراجع عظام است، میسر نیست مگر با ارتقاء سطح دانش مداحی از طریق مطالعه متون معتبر.
کتاب حاضر مجموعهای است در عین جامعیت، خلاصه و فشرده برای استفاده سخنرانان، شاعران، مداحان و آن دسته از اهل تبلیغ که امکان یا فرصت بررسی منابع متعدد و پرحجم را ندارند و یا با وجود مطالعات قبلی، نسبت به مرور مطالب برای استفاده در مجالس احساس نیاز میکنند.
بخشی از کتاب «جرعه؛ قیام عاشورا، نگاهی دیگر» را میخوانیم:
اگر خواص در پیچ تاریخی سقیفه به وظیفه خود عمل میکردند و امیرالمومنین (علیه السلام) را تنها نمیگذاشتند، اگر مسلمین در جمل و صفین و نهروان علی شناس بودند و تیغ بر امام مفترض الطاعه نمیکشیدند، اگر قرآن ناطق را به کاغذ و مرکبهای بر نیزه خدعه برافراشته نمیفروختند، دشمنان قسم خورده اسلام، سر حسین بن علی (علیه السلام) که نه، سر اسلام مجسم را بر نیزه نمیزدند و پای آن پایکوبی نکرده و با جام شراب لعبت هاشم فی البدر نمیخواندند.
و اما امروز... امروز هم اندکی غفلت، بیبصیرتی، دنیا طلبی و انفعال، و در یک کلام فاصله از خط ولایت، کافی است که یزیدیان زمان عاشورایی دیگر رقم بزنند.