استاد رحمت الله حسن پور شاعر عشق و دلدادگي، آسماني شد
تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۷۰۶۲۷
خبرگزاری آریا- استاد رحمت الله حسن پور شاعر معاصر مازندران و متخلص به " تنهای سوادکوهی به رحمت خدا رفت.
به گزارش خبرنگارآریادفترمازندران درشهرستان بابل: در کودکی محروم از دستان نوازشگر پدر شد و مادر در آن روزگاران سخت، همانند مادران این سرزمین، هم مادر شد برای او و هم پدر . و سرشت او را با ایمان و مهر سرشت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او در طبیعت زیبای سوادکوه و در دامان پرمهر مادری مهربان، آموخت که باید برای همیشه، مهر دین و وطن را در دل و جان داشته باشد. دردها چشید تا بعدها درد مردمانش را درک کند و مرهمی باشد بر آلام آنان.
خود درد یتیمی و فقر کشیده بود پس دستان یتیمان و نیازمندان زیادی را گرفت بی آنکه منتی بر آنان نهد یا منتظر پاداشی باشد.
بنیان گذار ادارات فرهنگ و ارشاد و خدمتگذار اهالی فرهنگ و هنر در شهرهای مختلف مازندران از بهشهر تا نور شد و در کنار آن، به عشق زبان و فرهنگ مازندران و به یاد مهر و محبت مادر، مجموعه شعر " جان مار" را سرود و تقدیم روان شاد و همت بلند همه مادران عزیز این سرزمین نمود. مادرانی که بی گمان، نقشی بزرگ در هویت بخشی ما داشته و دارند.
درد کشیده بود و درد بی عدالتی و تبعیض را بلند فریاد می زد که :
این عدالت نییه که نوم علی ره بَوِری
بوری لَس لَس شِه سِره گَرمِ پلا ره بَخِری
دلداده مکتب اهل بیت(ع) بویژه مولا علی (ع) بود تا آنجا که سرود:
یا علی نوم تره گمبه، مه چش سو دکفه
خوامبه مه شعر دله، اورشِمِک بو دکفه
"یا علی" مازرون دشتِ دِله جا دَکِته
گَلی یاره بهییه، دامن صحرا دکته
خوامبه شه دَسِّ بِلِم ته نوکرِ دسِّ دِله
خوامبه قنبر ره بَوینم هاده مه شعر صِله
به زبان و فرهنگ سرزمین خود می بالید و به جوانان زنهار می داد که :
نَمْبه فارسی نَخِشه، تِه شِه زِبون رِه یاد نکن
مازرونه وَچوئی، مازندرونِ یاد نَکِن
هر کِجه دَری دَووش، خدا تِه پِشتی گِر بوشه
خَله بالا که شونی، شِه نردبونه یاد نَکِن
به مردمان سرزمینش بویژه جوانان برومند مازندران افتخار می کرد و می گفت:
امه مازندرون سون بهشته
خِدا خشت طِلا ره اینجه بشته
ریکائون مشتی مشتی و غزلخون
کیجائون مهربون مثل فرشته
نگارنده این توفیق را داشت تا قریب به ده سال به همراه این استاد عزیز در یک اتاق در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در خدمت مردم شریف باشیم و گفته ام و خواهم گفت که از محضر این استادِ شاعرِ عاشق، درس مردمداری، ادب و اخلاق را فرا گرفته ام.
چه زیبا سرود و انتظارش را اینگونه بیان کرد که:
گرچه دورم از شما یاران، مرا احیا کنید
بار دیگر مجلسی با یاد ما برپا کنید.
فقدان این استاد بزرگ و یار مهربان را به خانواده محترم و همه ارادتمندان ایشان تسلیت عرض می نمایم.
خدایش بیامرزد که مرد بزرگی بود و روحی داشت به وسعت دریا و دلی عاشق مولا.
خدایش بیامرزد و مولا علی(ع) در سر پل صراط وِنه بالِ ماس بوشه. انشاالله
عیسی محمدی فیروزجایی
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بابل
منبع: خبرگزاری آریا
کلیدواژه: استاد رحمت الله حسن پور شاعر عشق و دلدادگی آسمانی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۷۰۶۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
انتقادات و توصیههای علی مطهری به روحانیون
به گزارش «تابناک» به نقل از خبرآنلاین، از او درباره شکاف بین نسلی در خانواده آیت الله مطهری که می پرسیم، پاسخ می دهد؛«در خانواده استاد مطهری با احتساب نوهها و نتیجهها و نبیرهها ما با چنین پدیدهای مواجه نیستیم. البته ممکن است بین آنها اختلاف نظرهای سیاسی جزئی و تفاوت در قضاوتها درباره برخی مسائل روز وجود داشته باشد.»
این چهره شاخص سیاسی، مسائل رخ داده در ارتباط با کاظم صدیقی و پناهیان را باعث خدشه به بدنه روحانیت می داند اما...
مشروح گفتگوی خبرگزاری خبرآنلاین با علی مطهری را بخوانید؛
* آیت الله مطهری از تئوریسین های اصلی نظام جمهوری اسلامی بودهاند و امام نیز نگاه و تفکرات ایشان را شاخص و محوری می دانستند اما طی سال های اخیر تلاشی هدفمند و برنامهریزی شده برای به انزوا بردن تفکرات و ایدههای آیت الله شهید یا مغفول ماندن آن تفکرات صورت میگیرد. خود شما با تسلطی که بر تفکرات و نگاه پدرتان دارید، چقدر جای خالی این تفکرات را محسوس می بینید و در چه حوزه هایی؟
البته این طور نیست که اندیشه ایشان مطرح نباشد ولی میتوان گفت باید بیش از این مورد توجه باشد. همچنین این امر را نمیتوان به برنامهریزی و تعمد نسبت داد، بلکه ناشی از غفلت است، غفلت از اهمیت آثار استاد مطهری و میزان تأثیرگذاری آنها در حل بسیاری از معضلات فکری و اجتماعی. مثلاً در موضوعاتی مثل حجاب و آزادی بیان و نحوه برخورد با منتقدان و مخالفان یا سیاست خارجی و یا مسائل مربوط به روحانیت آثار ایشان میتواند راهگشا باشد.
نسل جدید با دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله مطهری به اندازه کافی آشنا نیست
* فاصله نسل جدید را با دیدگاه ها و تفکرات آیت الله مطهری چقدر پررنگ میدانید؟ آیا دیدگاه های ایشان قدرت سازگاری با نسل جدید را دارد؟
باید بپذیریم که نسل جدید با دیدگاه ها و اندیشه استاد مطهری به اندازه کافی آشنا نیست و لازم است به سوی آثار ایشان بیشتر سوق داده شوند. تجربه نشان داده است که وقتی یکی از آثار آن شهید را مطالعه میکنند به سوی سایر آثار جذب میشوند و ادامه میدهند. میتوان با کارهایی مثل برگزاری مسابقه از کتاب های استاد مطهری آنها را متوجه و علاقهمند به این آثار کرد. البته جوانان زیادی را سراغ دارم که با آثار ایشان مأنوساند.
بین خانواده استاد مطهری اختلاف نظرهای سیاسی جزئی وجود دارد اما...
* آقای مطهری! شکاف بین نسلی چقدر در خانواده آیت الله مطهری مشهود است؟
در خانواده استاد مطهری با احتساب نوهها و نتیجهها و نبیرهها ما با چنین پدیدهای مواجه نیستیم. همه از مرد و زن و دختر و پسر یک گونه فکر میکنند و بین آنها حسن تفاهم برقرار است. البته ممکن است بین آنها اختلاف نظرهای سیاسی جزئی و تفاوت در قضاوتها درباره برخی مسائل روز وجود داشته باشد. به هرحال در بین نوهها و نتیجهها و نبیرهها افرادی پیدا نمیکنید که دچار بنبست فکری یا پوچی در زندگی و از این قبیل مسائل شده باشند و نیاز به کمک فکری و توجیه ما داشته باشند. شاید علت اصلی آن انس با آثار پدر بزرگشان باشد.
* آن تجربیاتی که شخص شما در ارتباط با پدرتان داشته اید چقدر قابل تعمیم به نوع مناسبات و روابط شما با فرزندانتان است؟
به نظر من فرقی حاصل نشده، همان تجربیات و رفتارها قابل تعمیم به رفتار ما با فرزندان و نوههاست. فقط وسایل و ابزارها تغییر کرده و الاّ ماهیت و محتوای حوادث تغییر نکرده است. همان اصول اخلاقی که آن روز باید رعایت میشد امروز هم باید رعایت شود.
* نگاه آیت الله مطهری مشخصا در مقوله حجاب رویکردی اجباری است یا اقناعی؟
در زمان ایشان بحث اجبار و اختیار حجاب مطرح نبود، بحث فلسفه حجاب و حدود شرعی آن مطرح بوده است. روشن است که در درجه اول مسئله ایمان و اعتقاد به پوشش اسلامی همراه با دانستن علل این حکم و تعبد نسبت به آن مهم است ولی وقتی حکومت اسلامی تشکیل میشود حتماً وظیفهای نسبت به نظارت بر اجرای آن دارد چون پوشش اسلامی چه درباره مرد و چه درباره زن یک مسئله فردی مثل نماز و روزه نیست بلکه آثار اجتماعی دارد. اینجاست که حکومت باید درباره نحوه نظارت خود تصمیم بگیرد.
مسائلی مثل ماجرای آقای پناهیان یا صدیقی به اعتبار روحانیت آسیب می زنند
* آقای مطهری، اتفاقاتی که در بدنه روحانیت رخ می دهد، مانند آنچه در ماجرای آقای پناهیان یا کاظم صدیقی رخ داد، چقدر آسیب و خسران برای روحانیت است؟
البته مسئله آقای پناهیان خیلی مهم نبود، یک سوء تعبیر بود و باید دقت میکردند. ولی مسئله آقای صدیقی مهم بود و البته برخورد ایشان هم خوب بود و باید منتظر گزارش قوه قضائیه باشیم. طبعاً این گونه حوادث به اعتبار روحانیت آسیب میزند و باید توسط خود روحانیت جبران شود.
روحانیت به جای دولتی شدن باید در کنار مردم باشد
* فاصله بین نسل جدید و قدیم روحانیت چقدر مرتبط با رویکردها و مشی روحانیت در سال های اخیر بوده است؟
اول باید ثابت شود که بین نسل جدید و قدیم روحانیت فاصله است. من چنین فاصلهای را درک نمیکنم. ولی به طور کلی ورود روحانیت به کارهای اجرایی دولتی که به شدت مورد نهی آیت الله مطهری بود به این نهاد آسیب زده است.
روحانیت به جای این که دولتی شود باید همچنان در کنار مردم و ناظر بر دولتها و هادی آنها باشد، همان نقشی که روحانیت شیعه در طول تاریخ داشته و استقلال خود از دولتها را حفظ کرده است.